„Aleg să Previn! Educație și Sănătate” lansează o cercetare națională cu privire la percepția copiilor și a adulților asupra mentorilor și a modelelor în dezvoltarea lor

„82,5% dintre copii consideră că au nevoie de mentori și să audă povești de succes din cât mai multe domenii pentru evoluția lor.”

BUCUREȘTI, 20 IULIE 2020: Proiectul „Aleg să Previn! Educație și Sănătate” lansează cercetarea națională realizată pe 1500 de respondenți prin care s-a urmărit modul prin care copiii și adulții se raportează la mentori și la modelele inspiraționale și care sunt acestea.

Misiunea proiectului „Aleg să Previn! Educație și Sănătate” este de a crea un templu al emancipării personalității copilului; de a inspira, ghida și îndruma părinții cu copii mici și preadolescenți pe 3 direcții: dezvoltarea socio-emoțională, sănătate si identificarea mentorilor și a modelelor inspiraționale.

Scopul proiectului este de a accesa și a coopta profesioniști ca modele inspiraționale morale, astfel încât copiii să adopte un stil de viață echilibrat și ei, ca părinți, să se simtă împliniți văzându-și copiii fericiți.

„Prin inițiativa „Aleg să Previn! Educație și Sănătate” vom apela la expertiza profesioniștilor, a unor personalități de valoare care s-au remarcat drept modele în domeniile în care activează, și în același timp sunt oameni cu valori morale înalte și integritate, orientați să ofere ceva pentru comunitate.  Tocmai pentru a crea conținut de calitate și pentru a genera informații avizate și cu o mai mare greutate”, susține Mihaela Cotîrlă, unul din cei 3 fondatori  „Aleg să Previn! Educație și Sănătate.”

„Dorim să dezvoltăm o comunitate care dorește să afle informații din surse avizate despre cum să adopte un stil de viață echilibrat și despre cum le pot insufla și celor mici aceste informații valoroase”, completează Camelia Cernea, unul din cei 3 fondatori „Aleg să Previn! Educație și Sănătate!”

Anul trecut a fost demarat un studiu pe 1500 respondenți cu vârste cuprinse între 12-65 ani – copii, părinți și bunici, desfășurat pe parcursul unui an prin care s-a urmărit identificarea și raportarea la mentorii și la modelele pe care respondenții și le asumă în evoluția lor. Studiul a fost realizat atât în mediul offline – cu copii, direct în școli, cât și în mediul online – cu copii, părinți și bunici.

„Studiul arată clar faptul că există o nevoie a copiilor de a căuta și găsi mentori și modele pe care și-i aleg natural, iar rolul părinților, profesorilor și al formatorilor este să-i ghidăm în selecția potrivită și să le atragem atenția când modelele nu aduc un plus valoare dezvoltării lor.

„Principalele modele pe care ei le urmăresc suntem noi, familia și profesorii, așa că trebuie să fim atenți la ce amprentă lăsăm asupra acestor copii prin comportamentul nostru și prin stilul de viață și să înțelegem că alegerile noastre se vor revedea și asupra lor.”, conform Oana Voicu, unul din cei 3 fondatori „Aleg să Previn! Educație și Sănătate!”

Din rezultatele cercetării naționale

Pentru copiii între 12-17 ani, membri ai familiei par să fie cele mai importante modele și mentori, 76%, în timp ce prietenii reprezintă 44%, vedetele 31%, profesorii 29%, personajele reale sau imaginare  (eroi din filme, cărți, animații sau jocuri) 22%.

Pe ultimele locuri sunt înregistrate următoarele categorii: politicieni – 2,47%, oameni de business – 11,93% și prietenii virtuali (persoane cu care au intrat în contact doar online) – 6,17%.

Pentru copii sunt importante următoarele caracteristici în ceea ce privesc persoanele pe care le aleg drept modele sau mentori: inteligent – 67,9%, ambițios – 60,49%, frumos – 58%, de succes – 57,6%, curajos – 56,79%, talentat – 55,97%, faimos – 51%.

Copiii cred că au nevoie de modele pozitive – 63,15%, își iau modelele din mediul online – 42,83%, școală – 29,26%, TV, radio – 27,62%.

De asemenea, 82,5% consideră că au nevoie să audă mai multe povești de succes din cât mai multe domenii.

Au fost analizate și categoriile de vârstă părinți și bunici (25-44 și 45- 64) pentru a vedea comparativ ce este important pentru aceștia – având în vedere că principalii mentori menționați sunt din familie.

Astfel, cei cu vârste între 25 și 44 ani menționează ca modele pe primul loc familia – 71,66%, urmat de prieteni – 36,94%, însă îi urmăresc și pe oamenii de business – 28%; iar caracteristicile pe care le consideră importante la un model de viață sunt să fie: inteligent- 63%, ambițios – 55%, curajos – 44%, de încredere – 41,95%, de succes – 40%.

Despre proiectul „Aleg să Previn! Educație și Sănătate”

Încă de la o vârstă fragedă copiii își exprimă nevoia de a comunica și de a deveni independenți. Ei cresc învățând, iar noi, adulții, avem rolul de a le insufla încrederea de sine, puterea și respectul.

Asta înseamnă că noi ca adulti, părinți, formatori și facilitatori suntem răspunzători să contribuim, să ne implicăm  în dezvoltarea copiilor pe fiecare etapă de vârstă: să le deschidem orizontul de cunoaștere, să identificăm și să le dezvoltăm abilitățile native pentru a-și maximiza potențialul natural, să le deschidem ochii în înțelegerea complexității vieții pentru a avea curaj, voință, curiozitate, încredere în puterile proprii și responsabilitate de a duce la capăt ceea ce are de făcut în lumea asta.

Cele 3 direcții ale proiectului:

  1. Dezvoltarea socio-emoțională

Dezvoltarea socio-emoțională a devenit în contextul actual o realitate atunci când vorbim despre dezvoltarea armonioasă a copiilor – atât în cadrul familiei, în societate, cât și în cadrul unităților de învățământ. Prin urmare, nevoile de dezvoltare emoțională și socială sunt esențiale în rândul copiilor aflați în plină evoluție, întrucât există numeroase studii corelate între sănătatea mintală a viitorului adult și succesul său profesional.

  1. Identificarea mentorilor și a modelelor inspiraționale

Identificarea mentorilor și a modelelor inspiraționale sunt aspecte cruciale pentru dezvoltarea și evoluția copiilor, întrucât prin intermediul exemplelor și a poveștilor lor, cei mici reușesc să își stabilească un traseu pe care să îl poată imita și adapta ulterior în dezvoltarea lor.

  1. Sănătate

Adoptarea unui stil de viață echilibrat este o temă importantă pentru părinți; ei pot fi informați corect și pe înțelesul lor de către profesioniști din domeniul medical.